Serie: Icoon

Fotoserie gemaakt in het kader van een Fotovakschool opdracht.

Door mijn IT achtergrond denk ik bij het woord ‘icoon’ niet eerst bijvoorbeeld aan cultuurbepalende beroemdheden of religieuze schilderkunst. Maar kun je een computerscherm-icoon op een verantwoorde manier gebruiken in een Fotovakschool module-opdracht? Ik vind het wel.

De creativiteit en kunstzinnigheid die ten grondslag ligt bij ontwerpen van computertoepassingen, gebruikers-interfaces en zelfs games wordt steeds meer onderkend. Ook de soms cultuurbepalende rol. Zo heeft The Museum of Modern Art in New York (MoMA) verschillende ‘iconische’ computergames in haar collectie opgenomen zoals Pac Man, Tetris en SimCity2000.

Susan Kare (Verenigde Staten, Ithaca, 1954) is een grafisch ontwerpster en wordt gezien als de moeder van alle gebruikers-interface designers. Haar lettertypes en vooral icons voor de Macintosh uit begin jaren 80, in het begin op ruitjespapier ontworpen, hebben cult status bereikt en worden tegenwoordig in groot formaat aan de muur gehangen. Ze heeft ook de icons voor Windows 3 ontworpen. Haar werk is van enorme invloed geweest op hoe computers tot nu toe een grafisch werkblad tonen op het beeldscherm. Bijvoorbeeld verschillende iconen in Photoshop zoals ‘lasso’ zijn 1-op-1 afgeleid van haar ontwerpen voor Mac Paint. Kare leidt nu haar eigen design consultancy bureau kare.com. Ze heeft een overzicht van haar icoon ontwerpen gebundeld in het boekje ‘Icons’.

De werkblad-metafoor van grafische computerschermen met daarop plaatjes van een prullenbak, mapjes en documenten is iets vanzelfsprekends geworden. Toen dit werd bedacht was het een poging om de computer begrijpelijk te maken door op het beeldschermen dezelfde dingen te tonen die op je bureau hebt liggen.

Bij deze opdracht heb ik enkele oorspronkelijke iconen van Susan Kare teruggeplaatst in de ‘echte’ wereld om ons heen.


Trash can

Spray can

Watch